Breaking News

PM Malaysia Mahathir Mohamad Umumkan Pengunduran Dirinya

D'On, Malaysia,- Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengundurkan diri dari jabatannya, hari ini, Senin (24/2/2020).

Dalam surat resmi Pejabat Perdana Menteri Putrajaya, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad telah menyerahkan surat pengunduran diri sebagai perdana menteri kepada Yang DiPertuan Agong Malaysia, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Kuala Lumpur, pada pukul 13.00 waktu setempat hari ini.



Partai Mahathir, Parti Pribumi Bersatu Malaysia, telah mengundurkan diri dari koalisi Pakatan Harapan, demikian disampaikan presiden partai Muhyiddin Yassin dalam akun media sosialnya.

Sebelumnya pada Senin pagi, Presiden Partai Keadilan Rakyat (PKR) Anwar Ibrahim, Wakil Perdana Menteri Wan Azizah Wan Ismail dan Ketua DAP Lim Guan Eng telah bertemu Mahathir Mohamad di kediamannya di Seri Kembangan.

Pada jam 14.00, Anwar Ibrahim bakal diterima Al-Sultan di Istana Negara.

Menurut informasi yang dihimpun, peletakan jabatan tersebut diduga berkaitan dengan pergolakan politik yang terjadi dalam koalisi Pakatan Harapan (PH) sejak musyawarah Majelis Presiden Jumat lalu. Dikabarkan Mahathir dan Anwar pecah kongsi.

Pada Minggu malam, pimpinan partai politik Koalisi Pakatan Harapan pendukung Mahathir mengadakan pertemuan dengan partai oposisi Koalisi Barisan Nasional (BN) namun tidak ada pernyataan resmi setelah pertemuan tersebut.

Source: Beritasatu